Thursday, August 21, 2014

Permusafiran Anbiya'


Lapangan Terbang Alor Setar, Kedah

Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

Bismillah walhamdulillah 'ala Rasulillah Sayyidil Anbiya' wal Mursalin 'ala Nabiyyuna Muhammad SAW.

Saya memanjat setinggi kesyukuran, dengan izin dan 'iyanah-Nya, saya diberi peluang dan rahmat oleh-Nya untuk menjejakkan di bumi Anbiya' wal Auliya', Mesir Asy-Syarif.

Tarikh 05 Ogos 2014 merupakan permulaan kepada permusafiran saya sejak ia mula dipendam ketika di awal 'perkenalan' saya dengan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) pada awal tahun 2013 yang lalu.

Saya dan rombongan yang lain seramai 24 orang pelajar dan dibantu seorang guru pengiring al-Fadhil Ustaz Rafis Bin Mohd Zahid, selamat tiba di Lapangan Terbang Kaherah, Mesir jam 10.00am waktu Mesir bertarikh 06 Ogos 2014.

Pena dimulakan sebagai langkah permulaan saya sebagai Ahlul Misr supaya kematangan dalam penulisan dapat dianjakkan ke tapak yang baru.

Terlebih dahulu, wajar saya menceritakan 'sirah' saya sebelum bergelar 'Ahlul Misr' (walau baru 2 minggu. Hehe).

2007 - 2011:
Bersekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Arau, Perlis.

Dewan al-Faizin, SMK Agama Arau, Perlis

2011 :
Tahun saya duduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan natijahnya (keputusan) agak 'tergelincir' dari landasan yang membolehkan saya meneruskan ke jurusan Pengajian Islam. Pada permulaan kepada kehidupan saya, saya amat bersungguhan dalam meletakkan keinginan untuk menjadi seorang yang faqih dalam agama. Tapi entah kenapa, saya dibawa arus bidang 'profesional' sehinggakan saya meminati Prinsip Perakaunan dan mula berazam untuk menjadi seorang 'Akauntan'.

2012 :
Target saya sedikit tersasar. Saya ditawarkan oleh Kolej Universiti Insaniah, Alor Setar, Kedah untuk mengikuti pengajian di Kuliyyah Muamalat jurusan Diploma Perbankan Islam dan bukan jurusan Perakaunan yang saya impikan sejak SPM dahulu. Akan tapi, jurusan ini masih lagi di bawah skop pengurusan yang sama iaitu 'Muamalat'.

Namun, saya sempat bernafas di KUIN hanya satu semester sahaja. Bakinya, saya mula menanam impian semula untuk menyambung kembali ke bidang agama dan institusi di Jordan adalah pilihan utama saya. Tapi, saya di'doktrin'kan oleh sahabat saya Abdul Muhaimin Bin Saad untuk meninggalkan KUIN dan mula bersiap untuk 'menyerapkan diri' sebagai pelajar sekolah semula untuk duduki peperiksaan STAM dan kembali sebagai 'pelajar agama'.

Dasarnya, agak keberatan untuk meninggalkan KUIN, walau saya bakal berdepan dengan cita-cita utama saya. Mana tak nya, saya punya 'kisah hitam' dengan madah (subjek) Bahasa Arab sejak di Penilaian Menengah Rendah (PMR) lagi. Tambahan pula, Arab saya ketika SPM, hanya atas pagar dari terjerumus ke lembah kegagalan.

Tapi, Tuhan itu al-Qahhar yakni Maha Menentukan. Dia jugalah al-'Alim iaitu Maha
Mengetahui. Tuhan mengetahui segala perjalanan hidup kita bagaimana. Cumanya, kita sahaja yang dihijabkan oleh-Nya sebagai tanda-tanda kerahsiaan Allah.




2013 :
Tarikh 14 Januari 2013, saya kembali menjadi pelajar sekolah dan mendaftarkan diri untuk bersekolah di SMA Al-Madrasah Al-Alawiyyah Ad-Diniah, Arau, Perlis. Kali ini, misi yang saya bawa adalah semakin berat berbanding misi saya ketika di SPM dan di KUIN dahulu. Halnya kerana, ia adalah permulaan kepada cita-cita saya selama ini. Moga Allah memberkati dan merahmati.

Kembali ke sekolah dan falsafahnya adalah sebagai pelajar sekolah dan bukan lagi mahasiswa. Tapi, ada kelainan sedikit disebabkan saya senior dari yang lain-lain. Hehe. Padahal, hanya setahun ja perbezaan umur kami.

Saya mulakan dengan langkah kanan ketika kembali menjadi pelajar sekolah. Mengharapkan semangat saya berterusan untuk terus perbaiki Bahasa Arab saya. Demikian pula, Bahasa Arab adalah kunci kepada bidang Pengajian Islam. Andai bahasa ini tak diperkukuhkan, bagaimana nak mula membaca kitab-kitab Arab yang ada dalam STAM. Tambahan pula, kitab-kitab ini diringkaskan oleh Al-Azhar asy-Syarif supaya muqarrar nya (sukatan) tidak jauh dengan sukatan pelajaran al-Azhar di peringkat awal. Allahu Ya Rabb !

Ketika di Al-Maad lah, saya peroleh semangat-semangat al-Azhar. Semangat yang selalu diberikan oleh para asatizah yang ada di situ seperti Ustaz Zulkifli Bin Haron, Ustaz Rafis Bin Zahid, Ustaz Yasmi Bin Yahaya, Ustaz Rosman Bin Haris, Ustaz Haron Bin Daud, Ustaz Abu Zar dan ramai lagi para asatizah yang saya tak dapat sebutkan nama mereka satu persatu (moga Allah merahmati guru-guru saya).

Mereka sebagai 'al-Azhariyyun', jadi punyalah kenangan-kenangan yang mereka tinggalkan di bumi Mesir dan mereka mengungkitkan kembali kepada kami sebagai lonjakan untuk kembali bersemangat. Jazakumullahu khair.


Sahabat STAM 2013

Paling terkenang, saat Ustaz Zulkifli (guru mata pelajaran Adab wa Nusus) membuka cerita tentang kisah-kisahnya ketika musafirul 'ilm di India dan di Mesir. Allahhhhhh. Senioriti Ustaz Zulkifli di SMA Al-Maad, membuatkan kisahnya menjadi lebih menusuk kalbu.

21 - 29 Oktober 2013
Tarikh untuk saya berhempas pulas di medan peperiksaan. Tidak dapat bayang andai saya tak berjaya dalam peperiksaan STAM. Sudahlah terlewat setahun untuk duduki STAM, kalau gagal juga, mendapatlah saya mehnah-mehnah kehidupan yang saya tak pernah lalui seperit itu.

Selesai peperiksaan STAM, saya memerhati keseluruhan peperiksaan STAM saya, Alhamdulillah wal Hamdulillah. Cuma ada sesetengah madah yang dirisaukan. Apapun, tawakkal ilallah.

2014 :
30 Januari 2014, tarikh natijah STAM. Segala perasaan itu sudah tak mampu digambarkan pada masa sekarang. Sebabnya, hanya pada waktu itu saya dapat hayati segala perasaan itu. Berdebar, takut, teruja, risau dan segala berkaitan dengannya, digaulkan sekali menjadi satu perasaan. Allahurabbi.

Tapi,

ALHAMDULILLAH !!!
JAYYID !!!

Berjaya lulus dalam STAM 2013 !

Pengorbanan menamatkan diploma demi melalui peperiksaan STAM, walau keadaan Bahasa Arab yang masih lagi di aras rendah. Walaupun hanya berpangkat Jayyid, tapi saya punya perasaan tersendiri jika disingkap dengan level Bahasa Arab saya. :)
Alhamdulillah wa syukru lillah.
Alhamdulillahi rabbil 'alamin.

Saya berhasrat nak rahsiakan natijah (keputusan) STAM daripada mak dan ayah saya. Tapi, terkantoi dengan ayah ketika di JPJ Jejawi. Hehe

Walakin (Tapi), mision still available.

Saya pergi 'menghadap' mak di rumah Mak Lang di Oran. Sampai sahaja di rumah Mak Lang, direct kepada mak yang saya cari.

Jumpa sahaja, saya terus peluk mak. Allahuakbar.

Ini kali pertama dalam sejarah hidup saya untuk membawa kejayaan kepada mak dan ayah. Selama 20 tahun saya diberi segala kenikmatan dan penjagaan oleh mak ayah, inilah kali pertama.

Yaa, inilah kali pertama !

Kekebalan kelopak mata saya dan mak, sama-sama roboh pada saat itu.

Terima kasih kepada mak ayah atas segala jasa, usaha, wang ringgit dan sebagainya untuk menjaga, menyara kehidupan adik selama ini.

"Allahumma ighfirlana zunubana wa liwalidina war hamhuma kama rabbayana sighaara, Ya Rabbal 'alamin."


Berselang 7 bulan kemudian ..


21 Ogos 2014 :
Kini, kehidupan saya diteruskan lagi untuk memasuki permulaan 'Al-Azhari'.
Permulaan kepada cita-cita yang dipendam selama ini untuk faqih dalam ilmu Agama.

Dan kini, saya sudah berada di Mesir. Alhamdulillah
Semangat itu, semakin tinggi dijulang, semakin tinggi diangkat.


Dari kiri : Irfan Fauzan, Ku Abdullah, Ikhwan, Saya, Hakim, Nasri.


Teringat satu kata-kata hikmah dan himmah (penting) :

"Gantungkan azam dan semangatmu setinggi bintang di langit dan rendahkan hatimu serendah mutiara di lautan."

Kata-kata yang punya maksud yang mendalam. Cuba untuk dihayati sepanjang kehidupan saya di Mesir Ardhul Kinanah ini. InsyaAllah


Pengajian oleh Sheikh Yusri Rusydi Jabar al-Hasani di Masjid al-Azhar



Moga dengan penulisan ini, sedikit sebanyak dapat menjadi motivasi untuk adik-adik yang agak lemah dalam Bahasa Arab tetapi berhasrat untuk menyambung dalam jurusan agama. Terbukti, kejayaan tidak dapat hadir andai usaha yang kosong. Dari usaha, "FROM ZERO TO HERO", InsyaAllah.

Saya juga berhasrat untuk menetapkan penulisan ini, sebagai motivasi saya di masa-masa akan datang.

إِنْ أُرِيدُ إِلاّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِيَ إِلاّ بِاللّهِ

Maksudnya : "Aku tidak mempunyai tujuan yang lain melainkan melakukan islah (pembaikan) sedaya upaya ku, dan aku tidak mengharapkan kejayaanku melainkan dengan taufiq dari Allah"

Akhir kata, doakan saya dipakaikan 'pakaian' al-Azhar dan beramanah dengan apa yg saya 'pakai'. InsyaAllahu ta'ala rabbul 'alamin.

Jazakumullahu khair kerana sudi membacanya. :)

Salamullahu 'alaikum.

Wan Ahmad Zuhairi,
Khamis, 21 Ogos 2014,
Rumah Perlis Hayyu Sabi'e,
Kaherah, Mesir.

No comments:

Post a Comment