Friday, August 22, 2014

Saya dan Al-Azhar

Al-Azhar yang tetap setia dengan sistem 'talaqqi'

بسم الله الرحمن الرحيم

إن الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره ونستهديه ، ونعوذ بالله تعالى من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا ،من يهده الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادى له

Petikan 1 :

 "Mahasiswa Al-Azhar tidak harus berbangga dengan sejarahnya sahaja, tetapi perlu berusaha mencari yang terbaik untuk ummat. Apatah lagi pelajar-pelajar Malaysia yang memasuki Al-Azhar, perlu menguasai ilmu dengan lebih mantap. Tanpa perkara tersebut, mereka akan pulang dengan tangan kosong. Mereka perlu membebaskan diri daripada sikap fanatik dan bersedia bersikap terbuka. Tugas mereka menuntut ilmu dan pulang menyampaikan risalah dakwah seperti mana yang dilakukan oleh sarjana-sarjana Islam Al-Azhar yang ikhlas."

-10 Tokoh Sarjana Islam Paling Berpengaruh


Petikan 2 :

"Apakah bezanya seorang yang mencuri duit daripada poket bapanya dengan seorang penuntut ilmu yang telah dibiayai dan diamanahkan untuk menuntut ilmu di Mesir ini, tetapi dia tidak bersungguh-sungguh di dalam menuntut ilmu."
-Akhuna Raja Mahadi Raja Ahmad via Al-Mursyid Al-Murobbi Asy-Sheikh Yusuf Bakhour Al-Hasani Asy-Syadzuli Ad-Darqawi Hafizahullah

Cukup dua petikan ini untuk sesi muhasabah saya ketika di sini, Mesir.


Bila disemak balik, ramai orang yang mengharapkan 'rahmat' dan 'syafaat' (ilmu dan kebaikan) daripada pelajar yang belajar di luar negara tak kira negara mana, institusi apa (terutamanya jurusan agama dari Mesir). Ini bagi mengubah sedikit sebanyak lompang-lompang yang berbaki di negara kita, Malaysia.

Tapi, ramai juga pelajar yang mengambil sikap tidak beramanah dengan segala harapan tersebut.

Permusafiran mereka bukanlah seperti penebus tradisi bagi keluarga masing-masing untuk mengaji di luar negara dan lagi jauh ia sebagai sebuah permusafiran untuk 'bercuti' dan berseronok-seronok.

Untuk lebih merasai niat baik  yang menjadi keutamaan mereka ke Kota Kaherah, mereka patut lihat juga kepada agihan zakat yang dihulurkan kepada penuntut ilmu sebagai anggapan 'asnaf untuk orang yang menuntut ilmu' oleh pihak yang berkaitan. Sepatutnya, tiada lagi soal pengkhianatan dengan zakat yang dihulurkan.

*Posting ini dilakukan bagi pembakar semangat diri saya untuk tidak bergelumang dalam kelekaan yang sering laju berbisik.

Moga Allah menguatkan semangat dan keazaman kami untuk mengaut sebanyak mungkin mutiara-mutiara yang ada di bumi Mesir ini. Allahumma aamiin.

Wan Ahmad Zuhairi,
22 Ogos 2014,
Rumah Perlis, Hayyu Sabi'e,
Kaherah, Mesir.

No comments:

Post a Comment