Sunday, June 14, 2015

Perbezaan Gerak Fikir Antara Ulamak dan Orang Awam


Sewaktu Syria dan rakyatnya dilanyak teruk oleh puak Basyar Al-Asad, salah seorang ulamak Syria iaitu Sheikh Dr. Muhammad Sa'id Ramadhan Al-Butiy menasihatkan kepada rakyat Syria agar tidak keluar berperang walaupun alasan mereka adalah 'nak mencapai keamanan'. Dikatanya kepada Sheikh Dr. Muhammad Sa'id Ramadhan Al-Butiy, beliau adalah 'ulamak kerajaan'. Dan sampai sekarang Syria belum mencapai keamanan seperti yang dikehendaki oleh rakyat Syria dan seluruh umat Islam. Bahkan, hari demi hari lebih ramai rakyat Syria yang terkorban termasuklah Sheikh Dr. Muhammad Sa'id Ramadhan Al-Butiy sendiri. Beliau dibunuh dengan berlaku pengeboman ketikamana beliau sedang mengajar tafsir selepas Maghrib di dalam Masjid Al-Iman di kota Damaskus pada tarikh 22 Mac 2013.

Perbezaan gerak fikir antara ulamak dan orang awam, majoriti orang awam akan mendahulukan emosi untuk mencapai sesuatu matlamat. Lantaran itu, mereka kabur serta terhijab dari melihat beberapa kemungkinan yang nyata, baik dari segi kebaikan mahupun kerosakan yang bakal terjadi atas sikap terburu-buru mereka. Manakala, berbeza dengan gerak fikir para ulamak. Sesuatu permasalahan, mereka lihat dengan lebih jauh dan mendalam terhadap perkara sudah terjadi, perkara yang terjadi dan perkara apa yang bakal terjadi sekiranya terburu-buru dalam tindakan.

Akhi, tidak ada dari mana-mana ulamak yang menyukai dan meredhai kezaliman dan membenci keamanan. Kalau akhi bertarung untuk mencapai keamanan, mereka (para ulamak) bertarung supaya orang awam mendapat kefahaman yang kamil (sempurna) dan seterusnya membina keamanan dengan jalan yang haqq.

Istilah-istilah kotor inilah yang dilemparkan dan dihunuskan oleh segelintir penduduk bumi kepada para ulamak di seluruh dunia yang tidak seteru dengan pandangan 'suci' mereka, termasuklah lemparan dan hunusan terhadap ulamak dari institusi Al-Azhar. Mereka yakni penduduk bumi ini menyangka, para ulamak tidak memikirkan isu keamanan dan hanya mereka yang memikirkan isu tersebut. Mereka juga menyangka, para ulamak tidak memahami waqi' (realiti) dan hanya mereka yang memahami waqi' (realiti). Hasilnya, caci, fitnah dan nista menjadi senjata mereka dalam nak melumpuhkan ulamak dari golongan yang berautoriti dan sewajarnya.

Jangan kita melulu menuduh para ulamak sebagai 'benteng kerajaan' atau 'ulamak kerajaan' atau gelaran-gelaran lain yang buruk dan jelik. Tapi, akhi kaji, hayati dan fahamilah mengapa dan bagaimana mereka menyusun jalan ke arah kebaikan.

Kalaulah tak mampu jadi seorang ulamak, akhi janganlah jadi seorang juhalak.

Allahul musta'an.

Wan Ahmad Zuhairi Bin Yaacob,
15 Jun 2015 (Isnin),
Rumah Perlis, Hayyu Sabi'e,
Kaherah, Mesir.

No comments:

Post a Comment